آیا بودجه سازمان میراث فرهنگی کفاف اعتبارات مورد نیاز برنامه های آن را می دهد؟

بر اساس بودجه سال 95 و لایحه برنامه ششم توسعه برای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سال آینده بودجه ای برابر با 6۹8 میلیارد و 770 میلیون و 400 هزار تومان پیش بینی شده که از این میزان 645 میلیارد و 370 میلیون و 400 هزار تومان آن متعلق به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و چهل میلیارد و 700 میلیون تومان آن نیز متعلق به پژوهشگاه میراث فرهنگی است. برای مرکز مطالعاتی منطقه ای حفظ میراث فرهنگی ناملموس در آسیای میانه و غربی نیز از این بودجه سهم یک میلیارد و 700 میلیون تومانی و برای شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی هم سهم 11 میلیارد تومانی پیش بینی شده است.

مجموع اعتبارات سازمان میراث فرهنگی در حالی نزدیک به 700 میلیارد تومان پیش بینی شده که مجموع اعتبارات این سازمان در سال گذشته 483 میلیارد و 78 میلیون و 500 هزار تومان بوده است بنابراین بودجه امسال با رشد 44.65 درصدی حدود 217 میلیارد تومان افزایش داشته است.

بر اساس برآورد اعتبارات ردیف های متفرقه در سال 95 نیز برای تامین آماده سازی و اداره موزه ها و ابنیه تاریخی 648 میلیارد ریال بودجه پیش بینی شده است. برای توسعه زیرساخت ها و تاسیسات گردشگری و حمایت از بخش میراث فرهنگی و صنایع دستی نیز بودجه ای معادل 324 میلیارد ریال پیش بینی شد.

بودجه هر سازمان با توجه به اهداف و مجموعه وظایف آن سازمان در اسناد بالادستی تخصیص داده می شود و چنانچه نگاهی سطحی به چشم انداز توسعه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این سازمان بیاندازیم خواهیم دید که دستیابی به 20 میلیون گردشگر و کسب درآمد 25 میلیارد دلاری از آن به راحتی و با چنین بودجه هایی امکان پذیر نیست. سازمان میراث سال ها است که در این 3 بخش با چالش های بسیار رو به رو است. چالش هایی که سال ها به زعم تلاش های بسیار هنوز بی پاسخ، بدون راه حل و یا اقدامات عملیاتی لازم باقی مانده است.

تعدد برنامه های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در لایحه بودجه سال 1394 نشان از گستره ی وظایف این سازمان دارد. به عنوان مثال مجموعه برنامه های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شامل برنامه تنظیم و اجرا امور آماری، برنامه پژوهش های کاربردی، برنامه آموزش غیررسمی فنی و حرفه ای، برنامه اکتشاف باستان شناسی و تاریخی، برنامه تامین، حفاظت و مرمت میراث غیر منقول با ارزش فرهنگی و تاریخی، برنامه تامین، حفاظت و مرمت میراث با ارزش فرهنگی و تاریخی، برنامه تشویق گردشگری داخلی، برنامه توسعه زیرساخت های مورد نیاز گردشگری، برنامه جذب گردشگران ورودی به کشور، برنامه گسترش خدمات موزه ای، برنامه ساختمان و تجهیزات، برنامه ترویج صنایع دستی، برنامه رشد تولیدات صنایع دستی، برنامه حمایت از صادرات صنایع دستی، برنامه فناوری اطلاعات و توسعه دولت الکترونیک می شود که البته برای محقق شدن هر یک از این برنامه های کلان مجموعه ای از برنامه های خرد و اقدامات مورد نیاز صورت خواهد گرفت. از طرف دیگر مرکز مطالعات منطقه ای حفظ میراث ناملموس در آسیای میانه و غربی نیز با برنامه شناسایی و حفظ میراث فرهنگی ملموس و شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی نیز با برنامه توسعه زیرساخت های مورد نیاز گردشگری به وظایف خود جامه عمل می پوشانند.

اگر کمی با دقت تر به این مجموعه گسترده از برنامه ها نگاه بیاندازیم خواهیم دید که افزایش بودجه این سازمان اگرچه خبر خوبی است اما متناسب با مجموعه برنامه ها و وظایف آن نیست!

البته که می توان گفت افزایش بودجه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نشان از اهمیت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دولت یازدهم دارد؛ شاید اهمیتی که سال ها به فراموشی سپرده شده بود، با این حال نمی توان توقع داشت که این میزان بودجه کفاف مجموعه ی گسترده وظایف این سازمان را که در حقیقت متشکل از سه بخش جداگانه است، بدهد و بتواند چشم اندازهای پیش روی خود را محقق سازد.

۳ دیدگاه برای ”آیا بودجه سازمان میراث فرهنگی کفاف اعتبارات مورد نیاز برنامه های آن را می دهد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *